De Toyota Landcruiser

In ons bezit vanaf juli 2009


Na de verkoop van de Land Rover begon het al snel weer te kriebelen. Een vliegvakantie is leuk, maar je eigen huis op vier avontuurlijke wielen is nog leuker. Het was ons dan ook snel duidelijk, dat we weer een nieuwe auto wilden, maar welke? Met in ons achterhoofd onze ervaringen en rekening houdend met de aspecten die we misten en/of juist erg waardeerden aan onze vorige auto hebben we eerst een inventarisatie gemaakt van onze eisen.

Toyota; niet stuk te krijgen?


Bekijk onderstaande filmpjes en oordeel zelf

De koop


Met onze wensen in ons achterhoofd hebben we heel wat websites afgestruind totdat we op een dag de auto tegen het lijf liepen die precies in ons plaatje paste. De auto, een Toyota Landcruiser HZJ 75 uit 1996 stond te koop in Belgie en samen met onze reisvrienden Laura en Vegter zijn we haar gaan bekijken. Deze dag was een heuglijke dag. De auto voldeed niet alleen aan onze wensen, hij was bovendien in uitstekende staat. Ze werd verkocht door de eerste eigenaar, had ondanks haar 13 levensjaren nog geen 80.000 km op de teller staan en was nog nooit op een lange expeditie geweest. Letterlijk een witte raaf en daarmee bedoelen we niet alleen de kleur van de auto. De koop was dan ook snel gesloten en vergezeld door Vegter staan we drie weken later weer in Belgie. Deze keer om haar op te halen en dan komt de grote verrassing. Denken we alleen de auto te halen, de eigenaren hebben nog meer voor ons in petto. In de garage ligt een onmetelijke berg extra's. Reserve-onderdelen, extra bladveren, een extra set velgen enzovoort. We krijgen het er allemaal bij en de verkoper heeft de auto zelfs nog een oliebeurt gegeven. We zijn met stomheid geslagen. Het is ontroerend te met hoeveel liefde en toewijding de eigenaar deze geweldige auto gebouwd en onderhouden heeft. We beloven Frank, bij wie het afscheid zichtbaar pijn doet, goed voor de auto te zorgen en dan namen we afscheid. Helemaal verrukt met onze nieuwe reisgezel, die als eerbetoon aan zijn maker al snel de bijnaam "Frankie" krijgt, rijden we de lange weg terug naar huis.   



Invoeren


Omdat de auto uit Belgie komt moeten we haar invoeren; een lastige kwestie denken we nog, maar niets is minder waar. We vragen een eendagskenteken aan, rijden de auto naar de RDW voor een keuring, betalen de resterende BPM bij de Douane en dan is alles rond. Zonder omhaal is amper twee uur later alles geregeld en valt een paar dagen later ons nieuwe kenteken in de bus.

Omdat de auto in Belgie reeds op camperkenteken geregistreerd stond, wordt zelfs hier niet meer naar gekeken. Ongeacht de afmetingen en het interieur wordt voor ons campertje gewoon een Nederlandse camperregistratie afgegeven. We zijn door het dolle heen. We kunnen de auto nu voor een kwart van de normale wegenbelasting rijden en dat scheelt aanzienlijk. 



"Frankie" ondergaat een grote verbouwing




Hoe het eens was

Nu alle papieren in orde zijn kan het echte werk beginnen. De auto zelf voldoet weliswaar aan onze wensen, voor het interieur geldt dit niet. De bak heeft teveel kastruimte en te weinig leefruimte en wij willen juist het omgekeerde. Als er iets is, dat we misten aan de Land Rover dan is het een klein huiskamertje waarin we ons even konden terug trekken. Dat betekent dus een grote verbouwing.





Strippen van de auto

Denken we in het begin nog, dat we daarbij een deel van interieur zouden kunnen behouden, als we aan de slag gaan merken we al snel, dat er maar een ding op zit en dat is de auto helemaal strippen. Veel werk, maar de keerzijde is wel, dat we hem daarna ook weer helemaal naar eigen wens kunnen inrichten. Allerlei mooi plannen schieten ons al te binnen, maar daarmee kunnen we pas later aan de slag gaan. Eerst het grovere werk.







De dieseltank

Onderdeel voor onderdeel strippen we de auto totdat hij bijna helemaal leeg is. Bijna, want in de cabine zit nog een grote dieseltank van 300 liter. Een grote roestvrijstalen bak die even breed is als de hele unit. Het ding ziet er robuust uit en dat is hij ook. Drie lange avonden worstelen we voordat de tank zich gewonnen geeft. Pas aan het einde van de derde avond komt er eindelijk beweging in.  Als de grote tank er uit is kan de ombouw van de tanks beginnen.



Water en diesel 

We verleggen de leidingen en maken van de watertank die onder de auto hangt een dieseltank. In totaal hebben we nu zo'n 225 liter diesel. Netjes weggewerkt in een aluminium behuizing onder de auto monteren we de dieselpomp waarmee we de diesel van de extra tank in de hoofdtank kunnen pompen. Omdat we de tank graag vanuit de bestuurderscabine willen kunnen bedienen sluiten we deze pomp vervolgens aan op de loze schakelaar van de achteruitverwarming. In het gat waar de vulopening van de inmiddels verwijderde dieseltank zat monteren we een waterdicht stopcontact. Handig voor als we ergens stroom kunnen tappen.


Het afwerken van de gestripte camper

Nadat de tank eruit is kunnen we langzaam beginnen met de opbouw. De binnenkant van de auto werken we vervolgens helemaal netjes af. We egaliseren de vloer en werken de gaten weg, de wanden worden voorzien van glasvezel behang wat daarna geverfd wordt. 






Terug bij af

De cabine is weer helemaal leeg en netjes. De opbouw kan beginnen. Als eerste laten we het linoleum op de vloer leggen waarvan de kleur heel toepasselijk wordt omschreven als African Desert.







De eerste stappen van de opbouw

Innovation Campers helpt ons met het aanpassen van de profielen die het bed moeten dragen en we voorzien ons klapdak van een meeklapbare bedbodem die we zodanig uitvoeren dat we met het klapdak omhoog voldoende staruimte hebben zonder het bed te hoeven afbreken. Daarnaast is de bodem niet alleen meeklapbaar maar ook deelbaar waardoor we bovendien ieder afzonderlijk in- en uit bed kunnen klimmen zonder de ander wakker te hoeven maken. Voor nood kunnen we naast de twee losse hoofdeinden nog een extra bodemplaat wegnemen. Hoewel we hiervoor wel het bed deels moeten afbreken creëren we daarmee over een lengte van een meter voldoende hoofdruimte om met gesloten dak toch in de cabine te kunnen zitten.


Aanpassingen voorin

Naast de grote verbouwing van de leefcabine doen we ook in het bestuurdersgedeelte nog een aantal kleine aanpassingen. We monteren een autoradio, een kaartleeslampje, een thermometer en tussen de voorstoelen een kleine Weaco koelbox. Zo kunnen we tijdens het rijden niet alleen beschikken over koud drinken, we hebben daarbij ook nog eens een perfecte armsteun.





Nieuwe banden en een eigen identiteit

De winter is voorbij en de camper staat weer thuis. Heel rustig pakken we de verbouwing weer op. We vervangen de grijze springvelgen door mooie stalen velgen met stoere terreinbanden en CQ reclame voorziet Frankie van een nieuwe identiteit. Op de cabine komt onze naam tezamen met een giraffe, ons nieuwe logo, en op de beide voordeuren de wereldkaart.






Luie stoelen

In de cabine  zaten twee ergonomische BE-GE stoelen. Professionele stoelen, maar aan ons niet besteed. We vinden ze niet lekker zitten en door het veermechanisme zitten we bovendien veel te hoog. Markus zit bijna met zijn hoofd aan het plafond. We vervangen de stoelen door een set comfortabele Recaro's. Dezelfde stoelen als in de Land Rover en het voelt gelijk heel vertrouwd; op deze stoelen houden we het uren vol. 








Takkenvangers en waslijnen

Een onderdeel van de Land Rover, dat we dagelijks gebruikten waren de takkenvangers. Niet noodzakelijk voor een ritje door de bush, maar onmisbaar als waslijn. Als je ze eenmaal gewend bent.....; nooit meer een lijntje spannen en toch altijd een vaste plek voor je handdoek en theedoek die je bovendien nooit meer kunt vergeten. Ook langs de voorruit van Frankie prijken inmiddels twee van deze stoere draden. 




Zandplaten

Grote onpraktische dingen die je zelden gebruikt, maar desalniettemin onmisbaar zijn. Geïnspireerd door een folder voor deze accessoire monteren we de platen op dusdanige wijze, dat we er in een handomdraai een tafel van kunnen maken. 








Zandschep en reservewiel

Op het dak boven de bestuurderscabine hebben we nog wat extra opbergmogelijkheden. Naast een gereedschapskistje en twee wiggen bewaren we hier ook ons reservewiel en zandschep.








Nu de buitenkant van de auto klaar is, is het interieur aan de beurt









Het interieur

Voor het interieur in onze keus gevallen op een casemaker systeem. Dit zijn dunne (9mm) berken multiplex platen voorzien van een toplaag afgewerkt met aluminium profielen. Het is een lichte maar oersterke constructie. Omdat we hiervoor zelf noch de middelen noch de ervaring hebben laten we dit doen bij PSP Expedition Campers. In tegenstelling tot de meeste casemaker systemen waarbij de platen afgewerkt zijn met een PVC coating worden de die van ons voorzien van een harde krasvaste HPL toplaag (www.abet.nl). Om het zwart afgeven van het aluminium te voorkomen worden bovendien de profielen geannodiseerd.



Voorraadje water

Met de kastjes op zijn plek kunnen we het water en het stroom gaan inbouwen. Langs de achterwand plaatsen we een tank van 100 liter die we vanaf de buitenkant kunnen vullen. Op de tank komt bovendien een sensor die de inhoud van de tank meet. Zo worden we tenminste nooit meer verrast door een lege watertank. 






Stromend water

Dankzij de waterpomp en het expansievat, dat we bovenop een wielkast bouwen hebben we stromend water met voldoende druk. 








Bush douche

Vanaf de pomp wordt het water in twee richtingen gepompt. Een stroom is gefilterd en de andere ongefilterd. Voor het ongefilterde water hebben we een aansluiting gemaakt waarop we een doucheslang kunnen aansluiten. Dankzij de 2 meter lange doucheslang kunnen we niet alleen bij de spoelbak maar ook onder de klep van de achterdeur over stromend water beschikken. Praktisch voor het handen wassen en onmisbaar voor een heerlijke bush douche in de openlucht.  






Gezuiverd drinkwater

Uit de kraan bij de spoelbak komt ons gefilterde water. Omdat de waterkwaliteit niet overal even goed is en onze gezondheid ons lief hebben we een waterfilter geplaatst van het merk General Ecology (model Nature Pure). Een lichtgewicht, compact, ecologisch verantwoord en onbreekbaar waterfiltersysteem dat voldoet aan de hoogste Amerikaase kwaliteitseisen. Met dit filtersysteem maken we van slootwater nog drinkwater waardoor we nog minder afhankelijk zijn van bestaande watervoorzieningen.



Electra

Naast water willen we de auto ook voorzien van een onafhankelijke stroomvoorziening. Omdat electra niet onze sterkste kant is roepen we daarvoor hulp in van De Jong Technovaria, een bedrijf gespecialiseerd in stroomvoorziening in allerhande voortuigen. Om het gewicht evenredig te verdelen is het vak naast de watertank bestemd voor stroom. Voor het stroomsysteem kiezen we voor accu's en apparaten van Mastervolt, kwalitatief hoogwaardige producten die wereldwijd verkrijgbaar zijn. We plaatsen twee AGM accu's van 70 AmH per stuk die stamen zorgen voor 140 AmH. Door te kiezen voor twee kleine accu's in plaats van 1 grote hebben we altijd een backup achter de hand mochten onze startaccu's uitvallen. De huishoudaccu's passen qua formaat in de accuruimte onder de motorkap en dus kunnen we de accu's in geval van nood omwisselen.



Stroomvoorziening

De accu's worden vanuit 2 richtingen geladen. Een laadregelaar regelt de toevoer van stroom afkomstig van 2 zonnepanelen (2 x 50 watt ) en als we rijden zorgt de DC/DC lader-omvormer ervoor dat ook de dynamo zijn steentje bijdraagt. Om te voorkomen, dat de startaccu's niet voldoende bijgeladen worden is deze slimme omvormer zo ingesteld, dat hij de huishoudaccu's pas bijschakelt als de startaccu's voldoende spanning hebben.  Door de combinatie van solar en dynamo zijn we ook qua stroom niet afhankelijk van campings en hebben we altijd voldoende stroom voor onze verlichting, koelkast, ventilator, kachel en kooktoestel die allemaal op 12 volt draaien. Voor het opladen van onze camera's, laptops en andere persoonlijke electronica hebben we nog een omvormer van 350 watt die 230 volt levert. Om het verbruik een beetje in de gaten te houden zijn twee monitoren geplaatst die ons vertellen hoeveel water en stroom we nog in voorraad hebben. Door middel van een hoofdschakelaar kunnen we alles afsluiten.


Minikeuken

Onze eigen kleine minikeuken is klaar en van alle gemakken voorzien. Een RVS spoelbak met stromend gefilterd water, een Webasto X100 dieselkookplaat (nooit meer zeulen met gas, geen open vlam en geen vocht) en een 32 liter energiezuinige compressorkoelkast van Engel MT35F. Ingebouwd in een van de keukenkastjes zit onze op diesel werkende standkachel, eveneens van Webasto (Airtop 2000).





Voldoende zitruimte

Door de l-vormige 57cm brede zitbank hebben we meer dan voldoende zitruimte.









Royaal bed op de eerste verdieping

"Boven" hebben we een royaal bed van 2 x 150 m. Dit is een heerlijke slaapplaats. Ruim en met het tentdoek open is het alsof we buiten slapen.








Bed op de begane grond

Het gangpad kunnen we bovendien opvullen met twee planken van het bed waardoor we in geval van nood, slecht weer of andere redenen ook met gesloten dak benenden kunnen slapen.








Gadgets

Met het grote werk gedaan kan de inrichting beginnen. Her en der plaatsen we leuke en handige gadgets zoals ophanghaakjes, een Maglite bij de achterdeur en een stoere flessenopener.








Kussens en matrassen

Natuurlijk is een camper geen camper zonder goede kussens en comfortabele matrassen. Omdat we slechts beperkte ruimte hebben kunnen de kussens maximaal 6 cm dik worden. Dit is niet veel en dus is het van belang de juiste kwaliteit vulling te kiezen. Niet te hard omdat we de kussens voor zowel zitten als slapen zullen gebruiken, maar ook niet te zacht omdat we dan bij een hoogte van slechts 6 cm als heel snel de ondergrond zullen voelen. We kiezen uiteindelijk voor koudschuim in de kwaliteit SG40 dat door de firma Hebels erg mooi gestoffeerd wordt.



Knus kamertje

Met de kussens op zijn plaats is ons campertje een heel knus plekje geworden waarin het heerlijk toeven is.









Vliegengaas

Het buitenleven waar we zo van houden heeft een groot nadeel; muggen! Stekers en zoemers kunnen het woonplezier en vooral het slaapgenot flink verstoren. Door het ophangen van vliegengaas proberen we deze nare beesten zoveel mogelijk buiten te houden. 






Extra bergruimte

Bij het ontwerpen van het interieur hebben we bewust gekozen voor leefruimte in plaats van bergruimte. Om toch wat extra spullen te kunnen bergen hebben we de kleine munitiekist op het dak vervangen door een grote waterdichte aluminium kist van Zarges.






Nog meer bergruimte

Voor het opbergen van vooral volumineuze lichtgewicht spullen hebben we nog een grote langwerpige aluminium kist op het klapdak gemonteerd. Ook deze kist is van Zarges.








Jerrycan 

Op het klapdak, naast de aluminium kist, hebben we een stalen jerrycan van 5 liter gemonteerd. Hierin bewaren we de benzine die we gebruiken in onze Coleman lamp en brander. Ondanks de luxe van een dieselkoker in de cabine koken we heel veel buiten en daarvoor gebruiken we altijd onze Coleman 1-pits brander. De aluminium jerrycanhouder is door een constructiebedrijf voor onze op maat gemaakt.




Snorkel 

Een snorkel is niet alleen noodzakelijk om te kunnen waden het is een een behoud voor de motor in stoffige omstandigheden. Door de verhoogde luchtinlaat komt er nu minder vervuilde lucht in het filter. De gemonteerde snorkels is van TJM Airtec. 



Onze nieuwe auto moet:

  • Een 4x4 terrein wagen zijn, want we willen zo af en toe ook van de weg af kunnen.
  • Voldoen aan de afmetingen voor camperkenteken, dat spaart tenslotte een hoop geld.
  • Niet hoger zijn dan 2,28 m zodat hij in een container past mochten we hem eens willen verschepen.
  • Een Toyota zijn. Niet omdat een Land Rover ons niet bevalt, maar omdat Toyota garages en onderdelen wereldwijd nu eenmaal nog meer beschikbaar zijn.
  • Geschikt zijn voor een leefruimte binnenin de auto, zodat we ook eens kunnen schuilen voor slecht weer of opdringerige mensen.
  • Geschikt zijn voor een bed van minimaal 1,40 m breed die we bovendien niet dagelijks hoeven opbouwen en afbreken.
  • De mogelijkheid bieden om in geval van nood binnendoor vanuit het leefgedeelte in het bestuurdersgedeelte te kunnen komen.
  • Een hoogte hebben van maximaal 2,28 m zo dat de auto bij een verscheping in een container past.