Geplande route 2014 - 2015


De eerste keer hebben we er nauwelijks over nagedacht. We wilden naar Afrika en dat was dan ook onze doel, maar deze keer heeft het bepalen van onze reisroute heel wat meer voeten in de aarde gehad. Een rondje Australië of het legendarische Alaska naar Vuurland; hoewel we ze beide vol enthousiasme hebben uitgewerkt, bleven we een definitief besluit maar voor ons uitschuiven. Dure verschepingen, lastige quarantaineregels of het vooruitzicht op vele koude avonden in Alaska en Patagonië, zorgden voor de nodige twijfels en dan was er ook nog het "westerse"  karakter van de samenleving in veel landen op deze routes. Comfort is prettig, maar ook minder avontuurlijk. Eigenlijk moesten we bekennen dat Afrika en Azië ons nog steeds het meeste trok; maar daar waren we al geweest.... of toch niet? Wat nou als we zouden proberen helemaal overland, zonder verscheping, naar Zuid-Oost Azië te rijden. We zouden dan door Myanmar of door China moeten. Beide erg lastig, maar zo bleek al snel, niet onoverkomelijk. Na slechts een paar emailtjes krijgen we concrete informatie over een mogelijkheid om begin 2015 aan te sluiten bij een reis door Myanmar en ook de China-route ontwikkelt zich voorspoedig. Via www.chinaoverland.eu lukt het om een groep te vormen met 5 voertuigen waardoor de doorsteek een betaalbaar alternatief wordt. We kiezen voor China en opnieuw komt de wereldkaart op tafel. Nieuwe werelden worden ontdekt en de beslissing om via Centraal Azië en Mongolië naar China te reizen is snel gemaakt.  Onze reis zal voor een deel de oude zijderoute volgen die van Istanbul naar Xian liep. Vanuit Turkije, waar we deze keer het Koerdische gedeelte willen bezoeken reizen we via Georgië, Armenië, Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Tajikistan, Kirgizië, Kazakhstan, Rusland en Mongolie naar de Chinese grens waar we 24 september 2014 onze medereizigers zullen ontmoeten. In 30 dagen reizen we dan van Mongolie door China naar Laos. Van daaruit zullen wij onze reis vervolgen door Laos, Cambodja, Vietnam, Thailand en Malaysië. Of dit het einde van onze reis zal zijn weten we nog niet. Misschien, wanneer de omstandigheden het toe laten, plakken we er nog een half jaartje aan vast en dan zouden we toch heel graag terug naar Afrika willen. Misschien de auto verschepen naar Kaapstad en via West Afrika terug naar Nederland reizen? Wie weet..... zo ver kunnen we nog niet in de toekomst kijken. 


Reizen doe je dag voor dag. 

If at first the idea is not absurd, then there is no hope for it.  - Albert Einstein -

Werkelijk gereden route 2007 - 2008


Typerend voor reizen is dat het in werkelijk altijd anders gaat dan dat je vooraf denkt en dat geldt zeker voor onze reis. De reis van Nederland via het Midden-Oosten en Oost-Afrika naar Zuid-Afrika liep precies volgens plan. Een route waar we ruim tien maanden over hebben gedaan. Aangekomen in Zuid-Afrika echter hebben we onze plannen drastisch gewijzigd. Na tien maanden Afrika, waren we zo verzadigd van wilde dieren, natuurschoon en weidse landschappen, dat we besloten hebben niet meer naar Australie te gaan. Dit land bewaren we voor later. Na Afrika zouden dit land geen recht doen en er nooit zo van genieten als we graag zouden willen. Het zou teveel van hetzelfde worden. Beide wilden we wat anders. Geen mooie landen met westerse faciliteiten meer, maar nieuwe avonturen in een drukke krankzinnige wereld. We besloten daarom naar India te verschepen en van daaruit via Nepal, Pakistan en Iran terug te rijden naar Nederland. Een keuze waar we geen spijt van hebben gehad. Drie maanden hebben er erover gedaan. De route leidde door een aantal bijzondere landen en was een groot avontuur. Door het gebrek aan privacy en faciliteiten in vergelijking tot Afrika wel veel intensiever en vermoeiender. In totaal zijn we precies 14 maanden onderweg geweest en hebben we twee klassieke overlandroutes gereden. Van Kaapstad tot Cairo en de oude hippieroute van Istanbul naar Kathmandu. En Australie, ..... dit land staat na onze fantastische overlandreis inmiddels bovenaan ons verlanglijstje.

Werkelijk gereden route 2014 - 2015


Centraal Azië was een geweldig avontuur en tot en met Bangkok hebben we gereisd zoals gepland. Hoewel bijna, want Maleisië hebben we laten schieten. Vanwege onrusten aan de grens tussen Thailand en Maleisië werd niet Kuala Lumpur maar Bangkok het eindstation van deel 1 van ons avontuur. Maar waar moesten we daarna heen? De ebola crisis die een deel van West-Afrika in zijn greep hield en Boko Haram die in Nigeria voor grote onrusten zorgde maakten de geplande terugreis via de Afrikaanse westkust onverstandig zo niet onmogelijk. Bij het maken van nieuwe plannen passeerden Australië en Zuid-Amerika regelmatig de revue maar de herinneringen aan het prachtige Afrika lieten ons niet los. In december hakten we de knoop door. We volgden ons hart en zetten de auto op de boot naar Kaapstad. Zelf huurden we voor de duur van de overtocht een appartementje op Phuket waar we kerst en nieuwjaar vierden. Na 10 maanden trekken was het heerlijk om weer even een vaste plek en een echt dak boven ons te hebben, maar 1 maand was lang genoeg. Eind januari zetten we na 7 jaar weer voet of Afrikaanse bodem voor nog 4 geweldige maanden door Zuidelijk Afrika. We bezochten bekende en onbekende plaatsen maar bovenal genoten we van de prachtige natuur en de vele onovertroffen mooie kampeerplekken. Terug gaan naar Afrika was de juiste beslissing en wanneer we na 4 maanden rondreizen Kaapstad opnieuw binnen rijden is de cirkel rond. Niet alleen voor ons maar ook voor onze reisvrienden Laura en Vegter met wie we vele Afrikaanse avonturen hebben beleefd tijdens onze eerste reis in 2007. Nog een keer troffen we elkaar op het continent, dat voor ons allemaal zo speciaal is geworden en samen verscheepten we de auto's terug naar Rotterdam.

Geplande route 2007 - 2008


In tegenstelling tot veel andere reizigers, hebben we niet zo heel lang over onze reisroute na hoeven denken. Bovenaan ons lijstje staat Afrika. We zijn er al een paar keer geweest en zijn er helemaal verliefd op geworden. Daarnaast is Afrika natuurlijk het continent bij uitstek om met een 4x4 te doorkruisen. Wat is er nu mooier dan kamperen in de bush en 's ochtends wakker worden met vanuit je daktent uitzicht op wilde beesten of uitgestrekte woestijnen. Het tweede land op ons verlanglijstje is Australië. We willen er al jaren naar toe, maar hadden nog nooit lang genoeg vakantie daarvoor. Het is dus al heel snel duidelijk dat het Afrika en Australië wordt. Omdat we minimaal twee continenten willen bezoeken en we ons bovendien niet willen haasten valt een volledig rondje Afrika eigenlijk direct al af en moeten we wat Afrika betreft kiezen tussen de westelijke of de oostelijke route. Ook deze keus is voor ons weer redelijk eenvoudig. We kiezen direct voor de oostkant. Via deze route komen we namelijk ook nog door het Midden-Oosten en vooral Jordanië willen we dolgraag bezoeken. Ons plan is dus als volgt: rond eind maart willen we via Zuidoost-Europa, Turkije en het Midden-Oosten naar Afrika reizen. Via Egypte zullen we volgens Afrika binnen rijden. Vanuit Soedan zullen we dan via de landen in het Oosten van Afrika naar Zuidelijk Afrika rijden. Ergens in het zuiden van Afrika zullen we onze auto dan per container naar Australië verschepen. We verwachten, dat we tegen die tijd ongeveer een jaar onderweg zullen zijn. Omdat het verschepen naar Australië enkele weken duurt zullen we zelf in die periode voor een "vakantie" terugvliegen naar Nederland. In Australië willen we een grote "S" rijden; via de ene kust omhoog, door het midden terug naar het zuiden en dan via de andere kust weer omhoog. In Australië willen we minimaal een half jaar verblijven. Hebben we aan het einde van onze reis door Australië nog geld en vooral nog zin, dan rijden we misschien, heel misschien, via Azië terug naar Europa.

Route


Wat lijkt ons leuk, waar is het veilig, hoe komen we uit met de seizoenen en wat zijn de kosten? Het zijn vooral deze vier vragen die voor ons bepalend zijn voor een antwoord op de meest cruciale vraag van allemaal: "waar gaan we naar toe?" Het uitstippelen van de reisroute is niet alleen noodzakelijk om te bepalen welke voorbereidingen we moeten doen, het is evenzo belangrijk voor de voorpret. 


Hieronder vind je de geplande en werkelijk gereden routes van onze overland reizen naar Zuidoost Azië en Afrika.  



2007 - 2008    Geplande route

           Nederland - Kaapstad (via Oost Afrika) en Australie


2007 - 2008    Werkelijk gereden route2

           Nederland - Kaapstad (via Oost Afrika) en India - Nederland


2014 - 2015    Geplande route

           Nederland - Bangkok (via Centraal Azië) en Kaapstad - Nederland


2014 - 2014    Werkelijk gereden route

           Nederland - Bangkok (via Centraal Azië) en Zuidelijk Afrika