De Landrover Defender 

In ons bezit van april 2006 tot juni 2008


Hiermee zijn we in 2007/2008 over land naar Afrika en Azië gereden. De Land Rover, een Defender 110, 300 tdi uit 1998 hebben we destijds overgenomen van Mirjam en Emiel (www.dutch-courage.net) die er twee jaar mee gereisd hebben. De auto was dus al helemaal expeditieklaar en qua verbouwing hoefden we er dan ook niet veel aan te doen.

















Nu moeten we hierbij wel de kanttekening plaatsen, dat de auto qua indeling en accessoires aardig overeen kwam met onze wensen. Was dat niet zo geweest, dan hadden we er liever zelf eentje verbouwd.


Na aanschaf hebben we de auto natuurlijk eerst een grondige schoonmaak- en opknapbeurt gegeven. Ook hebben we direct de oude belettering verwijderd en onze eigen ontwerpen (voor ons gemaakt door CQ-reclame aangebracht. Met z’n nieuwe look voelt de auto langzaam maar zeker aan als ‘onze auto’. Verder hebben we direct het matras van de daktent vervangen. Afgezien van het feit, dat het matras na twee jaar intensief te zijn gebruikt behoorlijk versleten was, vinden wij het ook prettig ons eigen nieuwe matras te hebben. Bovendien, omdat het matras toch vervangen moest worden, konden we ook direct een wat beter matras uitzoeken dan de standaard Hannibal matrassen. Achteraf gezien was het vinden van een goed matras nog een hele opgave want als je denkt: "schuimrubber is schuimrubber", dan kom je bedrogen uit. Als je je er eenmaal in verdiept, dan merk je al gauw dat er zoveel soorten zijn, dat je werkelijk door de bomen het bos niet meer ziet en iedere zaak heeft daarbij bovendien zijn eigen uitleg. Bij Polyvision, een matrassenfabrikant, zijn wij uiteindelijk geslaagd. Zij hebben ons, rekening houdend met ons lichaamsgewicht, gewenste dikte, klimaat en luchtvochtigheid, erg goed geadviseerd. 

Of je nu zelf een auto verbouwd of niet, voordat je aan zo’n lange reis begint moet de auto technisch natuurlijk helemaal in orde zijn, dus de volgende stap was op naar de garage. We hadden de auto bij aanschaf door de dealer laten keuren, dus we wisten dat er geen grote mankement waren, maar wat extra onderhoud na twee jaar presteren onder zware omstandigheden was geen overbodige luxe.

Tijdens dit onderhoud hebben we naast de standaard vloeistoffen en filters ook een heleboel andere zaken laten vernieuwen waaronder distributieriem, wiellagers, remmen, pakkingen, versleten slangen, gammel deurslot etc. Sommige dingen waren versleten, andere dingen hebben we uit voorzorg vervangen. Markus heeft alle keren, dat de auto voor onderhoud naar de garage is geweest meegeholpen. Als je net als ons nog nooit aan een auto hebt gesleuteld is dit de belangrijkste tip die we kunnen meegeven. Zoek een garage uit waar het is toegestaan en help zoveel je kunt. Wij zijn hiervoor bij Landroverspecialist ET Coevorden geweest. De monteurs waren geduldig en hebben ons veel over de auto geleerd. Ook hebben ze ons goede adviezen gegeven bij het aanvullen van de voorraad reserve-onderdelen.

Onze Landrover is voorzien van luifel en tent een klein rijdend huisje.











De grote tafel kunnen praktisch opruimen in het roofrack.











Verlichte bediening van de extra diff locker











Naast beide voorstoelen zit een aansluiting voor de compressor















Comfortabele stoelen voor lange afstanden











Netjes ingebouwde bedieningspanelen, gps, leeslampje, voltagemeter en EHBO-doos (boven de voeten van de bijrijder)









Aan de rechterkant achter de stoel van de bijrijder hebben we een derde stoel. Een handige plek om snel wat spullen neer te leggen. In de kist ervoor bewaren we onze benzinelamp












Onder de derde stoel bevindt zich een opbergruimte. Omdat deze bergplaats niet zichtbaar is, is het een veilige plek voor belangrijke papieren of een laptop.








Aan de andere kant, achter de bestuurdersstoel, bevindt zich de omvormer en de gereedschapskist. Daarachter tussen de gereedschapskist en de derde stoel staat de koelkast, die eenvoudig toegankelijk is vanwege de vijfdeurscarreserievorm. De ruimte op het gereedschapskistje is een praktische opbergplek voor bijvoorbeeld wasemmers of een afwasteiltje.



De gereedschapskist is groot genoeg voor al ons gereedschap. Op de bodem bevindt zich de vuldop voor de eronder liggende watertank en ervoor de leidingen en waterkraan.











De linker locker is ons "keukenkastje" waarin wij de meest gebruikte keukenartikelen rammelvrij kunnen opbergen. De locker bevindt zich aan de zijde van de luifel en is dus ook bij regenachtig weer droog te benaderen. Aan de onderkant van de klep zit een lampje voor verlichting. Binnenin deze locker bevindt zich het tappunt voor gefilterd water. Het tapppunt voor ongefilterd water zit aan de achterkant van de auto. Aan de rechterkant, achter de zandplaten bevindt zich een tweede locker. Hierin bewaren wij onze reserve onderdelen.




Aan de binnenkant van de achterdeur zit ons kooktoestel. Het inbraakrooster erboven is een praktische opbergplek voor wasknijpers, handdoekjes en voor groot keukengerei zoals een vergiet en een wok.






Het kooktoestel bevindt zich op comfortabele hoogte en wanneer de tent is uitgeklapt staan we droog en hebben we bovendien verlichting.













De tafelpoten die we vlak onder het plafond bewaren, liggen ook wanneer ze niet gebruikt worden eigenlijk nooit in de weg. Op de zwarte pijp in het plafond kunnen we een slang aansluiten zodat we de warme lucht van de standkachel in de tent kunnen laten blazen.





Dit is de indeling van de auto wanneer we rijden. Bovenop de vakverdeling bewaren we vier aluminium kisten waarin we onze kleding, onze elektronica en onze ontbijtspullen bewaren. Daarbovenop liggen drie gestoffeerde houten planken en daarbovenop liggen onze stoelen. Aan het plafond bevindt zich het bagagenet. Wanneer wij voor nood in de auto moeten slapen, dan haken we het bagagenet los, leggen we de campingstoelen op de voorstoelen van de auto en verlengen we het plateau door de tafel uit het roofrack op de koelkast te leggen. De ruimte die dan ontstaat is niet erg ruim, maar groot genoeg om in te kunnen liggen. Als matras gebruiken we de kleine zelfopblaasbare matrasjes die we naast de achterdeur bewaren.





Veruit de meeste vakken zijn, zelfs als we helemaal ingepakt zijn, eenvoudig te openen.




Eenmaal ter plaatste zetten we, nadat we de campingstoelen uit de auto hebben gehaald, de twee grootste kisten bovenop het plateau en leggen we de achterste plank van het plateau daar weer bovenop. Hierdoor zijn alle vier de kisten toegankelijk en ...








..... dat geldt ook voor de meeste vakken op de bodem. Bovendien ontstaat er een groot plateau die erg praktisch is als werkblad.








Om te voorkomen, dat ze onze spullen stelen, ruimen we 's avonds altijd alles op, maar daarvoor hoeven we niet de hele auto weer in te pakken. We laten alle kisten op zijn plek en zetten gewoon de stoelen ervoor.












Voor het opbergen van grote lichte spullen hebben we op het dak nog een grote aluminiumkist. Daarvoor zit ons zonnepaneel en de jerrycan met de benzine voor ons kooktoestel. De zandschep bewaren we op de motorkap.



Tijdens onze voorbereidingen hebben we niet alleen aan de auto geklust we hebben hem ook uitvoerig getest tijdens onze proefreis naar Marokko. On-road, off-road, inpakken, uitpakken, campings en bush camps alles hebben we uitgeprobeerd. Na deze proefreis hebben thuis de punt op de “i” gezet en was de auto klaar voor grote reis; althans bijna. Net toen we dachten helemaal klaar te zijn begaf de rits van de beschermhoes van de daktent het helemaal en moesten we dit nog gauw laten repareren. De firma Dreco in Winschoten heeft de hoes voor ons verbouwd en er een klittenbandconstructie op gemonteerd. Een geweldige oplossing de hoes gaat niet alleen makkelijker en sneller dicht dan met een rits; we hebben ook iets meer ruimte gekregen waardoor de tent wanneer hij voorzien is van een opgemaakt bed ook beter in de hoes past.



Tip: Voor iedereen die met een Defender op reis gaat: bespaar niet op goede schokdempers (neem de beste die je kunt krijgen) en neem beslist een originele mastercilinder van de koppeling mee.


Nieuwsgierig naar de huidige avonturen van onze Land Rover? Maart 2010 vertrekt hij voor de 4e keer richting Afrika.



             Preparatielijst Landrover Defender (inclusief nabeschouwing)



Nieuwsgierig naar onze auto en de inrichting, bekijk de volgende foto's

Tot op heden hebben we er nog geen minuut spijt van gehad, dat we een reeds verbouwde auto hebben gekocht. Het heeft ons enorm veel tijd bespaard en we konden bovendien de auto direct gebruiken.